· 

Emotie.... wat betekent dat voor jou?


Het woord emotie betekent letterlijk "in beweging brengen". Bij de een is dit veel heftiger aanwezig als bij de ander. Er is dan ook een grote link tussen het fysieke en het mentale. Deze link wordt veroorzaakt doordat elke emotie door zijn specifieke chemische structuur gekoppeld is aan een hormonale reactie.

 

Elke cel in ons lichaam bevat receptoren die ontvankelijk zijn voor deze chemische structuur waaruit emoties bestaan. In de hersenen wordt deze chemische structuur neuropeptiden genoemd. In het lichaam worden deze peptiden genoemd. Zelfs cellen van het immuunsysteem (lymfocyten) bezitten deze receptoren. Onze emoties communiceren dus via hun specifieke chemische structuur, via allerlei biochemische kanalen met iedere cel in ons lichaam en hebben hier dus ook een effect op. Zelfs op ons immuunsysteem. 

 

Emoties creëren dus een fysiologische reactie die invloed uitoefent op zowel fysiek als mentaal. Emoties vormen de motiverende kracht achter ons gedrag. Wanneer iemand, faalangst heeft, dan zal deze angst zijn fysieke staat beïnvloeden waardoor dit negatieve resultaten kunnen opleveren ten opzichte van zijn prestatie, ook al beheerst deze alle vaardigheden die hier voor noodzakelijk zijn. Wanneer je controle hebt over je emoties dan heb je controle over je fysiologie, welke op zijn beurt weer controle geeft op je lichamelijke reacties.

 

De uitdaging is dan om controle te hebben over onze emoties, zodat we controle hebben over onze fysiologie en dus ons gedrag.

Dit verbetert je functioneren, welbevinden en gezondheid.

 

Ben jij een emotie eter? Dan heb je er waarschijnlijk moeite mee om af te vallen. Eten uit emotie is namelijk een van de meest voorkomende redenen waarom afvallen niet lukt. Het ene na het andere dieet wordt met goede moed begonnen maar loopt uiteindelijk op niets uit. Of je valt wel flink af, maar komt daarna net zo snel weer aan (het jojo-effect). Bij emotie-eten eet je niet omdat je echt honger hebt, maar omdat je in de knoop zit met bepaalde emoties. Hieronder een tiental praktische tips om eten vanuit emoties te voorkomen 

 

Tip 1: Eet bewust

Emotie-eten gaat vaak vrij onbewust. Je eet tussendoor zonder dat je jezelf hier echt even de tijd voor neemt. Het is beter om gedurende de dag enkele bewuste eet-momenten te creëren waarbij je stil staat bij wat je eet. Op deze manier geniet je niet alleen meer van je eten, je wordt jezelf ook bewuster van wat je eet.

 

Tip 2: Houd een eetdagboek bij

Als je wilt afvallen door te stoppen met eten uit emotie, is het belangrijk om eerst meer inzicht te krijgen in wat, wanneer en waarom je eet. Om hier inzicht in te krijgen, kan je een eetdagboek bij houden. Na een tijdje zal je hier een patroon in ontdekken en er achter komen op welke momenten je uit emotie eet. Zo kan je doelbewust wat aan deze eetmomenten gaan veranderen.

 

Tip 3: Vervang ongezond met gezond

Wanneer je uit emotie eet, grijp je meestal naar ongezonde dingen. Chocola, snoep, chips of een vette snack. Probeer deze ongezonde tussendoortjes te vervangen door gezonde snacks. Bijvoorbeeld een (fruit)salade, wat nootjes of snoepgroentes. Zo zal je vanzelf afvallen.

 

Tip 4: Plannen en organiseren

Stress en tijdsnood zorgt ervoor dat je eerder kiest voor een snelle en ongezonde hap. Voorkom stress en tijdsnood zoveel mogelijk door goed te plannen. Het maken van een dagplanning kan zorgen voor veel rust. Hierbij kan je ook meteen je eetmomenten inplannen.

 

Tip 5: Vermijd eenzaamheid

Eenzaamheid is een van meest voorkomende oorzaken van emotie-eten. Vermijd dit daarom zoveel mogelijk. Voel je jezelf eenzaam? Zoek dan gezelschap op en hou jezelf bezig. Bel dan een familielid of goede vriend(in) op, maakt een wandeling, ga sporten, doe nieuwe kennis op of schrijf je in voor vrijwilligerswerk. Een andere mogelijkheid is om je aan te melden bij een afslankgroep zodat je samen met anderen kunt afslanken en bij elkaar steun kunt zoeken.

 

Tip 6: Voldoende slaap

Oververmoeidheid is een prikkel om te gaan eten. Zorg er daarom voor dat je voldoende slaapt zodat je goed uitgerust bent. Probeer zoveel mogelijk een vast slaappatroon aan te houden waarbij je minimaal zeven uur per nacht slaapt. Zorg ook voor rustmomentjes verdeeld over de dag.

 

Tip 7: Lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging is een van de meeste krachtige manieren om eten uit emotie aan te pakken. Lichaamsbeweging vormt namelijk een goede afleiding en zorgt er daarnaast ook nog eens voor dat je genothormonen als serotonine en dopamine aanmaakt. Deze zorgen ervoor dat je beter met stress om kan gaan en dat je jezelf beter voelt.

 

Tip 8: Accepteer je emoties

Eten is vaak een manier om je emoties te onderdrukken. Probeer jezelf niet te verzetten tegen je emoties. Accepteer je emoties en laat je gevoelens vrij. In het begin kan dit moeilijk en soms zelfs heftig zijn, maar je emoties toelaten is een belangrijke eerste stap om beter met je emoties om te leren gaan. Op de lange termijn zul je jezelf dankbaar zijn. Als je weet wat je emoties teweeg brengen kun je ook beter de effecten daarvan voorkomen.

 

Tip 9: Haal niet te veel lekkers in huis

Ligt jouw voorraadkast vol met lekkere zoetigheden en zoute snacks? Dan is de kans groot dat je hier op een zwak moment naar zal grijpen. Maak het jezelf makkelijker door niet te veel lekker in huis te halen.

 

Tip 10: Wat zijn de échte oorzaken?

Emotie-eten, de naam zegt het al. Je eet uit emotie. De werkelijke oorzaak van je verkeerde eetpatroon ligt dus bij bepaalde emoties waar je moeilijk mee om kan gaan. Probeer er voor jezelf achter te komen waar je precies tegen aan loopt en ga hiermee aan de slag.

Door deze tips toe te passen in praktijk, zul je merken dat je steeds minder uit emoties gaat eten. Het is een proces dat geleidelijk gaat en je rustig de tijd moet geven. Het hoeft niet in één keer helemaal goed te gaan, doorzetten is het belangrijkste.

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Je kan mij ook hier vinden:

Facebook

Twitter

Instagram

Linkedin

Google+

 

 

 

 

EHVoedingsadvies, Lekker in je vel coach!

Mijn missie is om de 40+ vrouw meer kwaliteit van leven en

gezondheid te laten ervaren. Door een op jou toegespitst

voedingsadvies en leefstijl-interventies die helemaal bij

jou en je leefstijl passen. 

 

EHVoedingsadvies| Ruiter 20 | 3232 RH Brielle

email: info@ehvoedingsadvies.nl