SLAPEN TIJDENS DE OVERGANG

Slapen is voor veel vrouwen een dingetje... en dan komt de overgang er ook nog eens overheen.... dus dubbele pret‚Ķ..ūü•ļ!

 

Een verstoorde nachtrust, om dat je niet in slaap komt, omdat je niet doorslaapt, de opvliegers om je oren vliegen of omdat je bijvoorbeeld veeeeeel te vroeg wakker wordt, be√Įnvloed heel je dag! De kans dat je chagrijnig wordt is groot, je concentratie is niet wat het moet zijn en die collega die je toch al niet zo goed kan hebben is nu ronduit irritant.¬†

 

Maar, wat is dan toch de oorzaak en wat speelt erin mee?

Opvliegers en het s' nachts badend in het zweet wakker worden, zijn een paar oorzaken, zij houden jou uit je slaap. Je slaapt niet meer door, haalt de rust niet die je nodig hebt. Je hormonen spelen hier een grote rol in. Oestrogeen, progesteron, cortisol en insuline, zorgen voor je verstoorde nachtrust, al ben je versleten, toch slaap je niet. Tijdens de overgang raken je hormonen in disbalans, de melatonine wordt minder aangemaakt, je lichaam zal moeten wennen aan de mindere hoeveelheid hormonen. 

 

 

Ik ga niet zeggen dat je geen hormonen moet slikken in de overgang, of het verstandig is, is een persoonlijke keuze. Weet wel dat je uiteindelijk toch erdoor heen zal moeten. 

 

Zijn er oplossingen om je slaapproblemen te verminderen? 

Je kan altijd naar je voeding kijken, de hormoonbalans stabieler maken is een mogelijkheid. Maar ook je leefstijl is hierin belangrijk. Eigenlijk is het wel een totaal plaatje, je leefstijl, zoals het gebruik van alcohol, koffie, wat je doet aan beweging, hoe je met stress omgaat, of hoeveel stress je in je leven hebt (toelaat...)en natuurlijk de voeding.

 

Maar zoals gezegd, je gedrag is hiervoor bepalend, bv hoe ga je om met alcohol, koffie, beweging en stress?

Serotonine speelt een grote rol bij het slapen. Serotine, is een neurotransmitter (signaalstoffen, die zenuwimpulsen overdragen) deze worden aangemaakt uit het aminozuur tryptofaan. En dan zijn er natuurlijk nog de verschillende B-vitamines nodig en ook magnesium speelt een belangrijke rol, om alles beter in balans te krijgen en optimaal te laten werken.

 

Dan weer de tips en voedingsadviezen voor een betere nachtrust, tijdens de overgang:

  • Zorg voor rust voor het slapen
  • Zorg voor voldoende buitenlucht
  • Kies voor langzame koolhydraten uit volkoren producten, stabiel¬†serotoninegehalte in je hersenen
  • Kies voor producten rijk aan tryptofaan; ei, vlees/vis en zuivel¬†
  • Kies magnesium in je voeding, dus groene bladgroenten, noten, avocado, peulvruchten, zeewier/algen, volkorengranen en af en toe een banaan
  • En, wees zuinig met alcohol en¬†cafe√Įne houdende dranken zoals koffie, thee en cola...

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Je kan mij ook hier vinden:

Facebook

Twitter

Instagram

Linkedin

 

 

 

 

 

EHVoedingsadvies, Lekker in je vel coach!


Wanneer je aanleg hebt om wat zwaarder te zijn, heb je eigenlijk levenslang! Mijn missie is dan ook om te kijken hoe je het zo leuk en  lekker mogelijk kan hebben, om een voor jou zo gezond mogelijk gewicht te bereiken! 

 

EHVoedingsadvies| Ruiter 20 | 3232 RH Brielle

email: info@ehvoedingsadvies.nl