HOE HERKEN JE TROOST-ETEN

Het begint met bewustwording

Door het vele thuiswerken, bewegen we minder, eten we ongezonder en snacken we meer dan voorheen. Je bestelt wellicht vaker wat lekkers en neemt vaker een ongezond tussendoortje. Hoe voorkom je dat je gaat troosteten of eten uit verveling? 

 

Word je bewust

Een koekje bij de koffie, een extra boterham bij de lunch en chips voor de televisie. Soms heb je voordat je het weet al iets in je mond gestopt. Op deze momenten sta je niet stil bij het feit of je echt trek hebt en dan krijg je al gauw meer calorieën binnen dan je zou willen. Vaak eet je de extraatjes niet heel bewust en daar zit nou net de crux: bewustwording. Door het bijhouden van een eetdagboek krijg je inzicht in wat, wanneer en hoeveel je eet. Je hoeft niet meteen een hele week alles te noteren, met een paar dagen krijg je al veel inzicht! Neem bijvoorbeeld twee doordeweekse dagen en ten minste één weekenddag.

 

Voel wat je voelt

Soms eet je simpelweg door emoties en gevoelens. Dan kan het zijn dat je jezelf eigenlijk aan het troosten of verdoven bent met eten. Leer het verschil op te merken wanneer je eet omdat je trek hebt of wanneer je jezelf verveelt of een ander vervelend gevoel ervaart. Dat kunnen allerlei emoties zijn: frustratie, verdrietig, stress, boosheid of misschien ben je gewoonweg moe. Misschien is een powernap van 20 minuten of een rondje om dan een veel beter idee.

 

Eet aan tafel

Bewust eten begint aan tafel. Of in ieder geval aan een rustige plek waar geen contact is met je laptop, telefoon of tv. Het fijne is dat je hierdoor meteen een goede pauze neemt van je werk. En dat is in deze tijd dat werk zo dichtbij is, wel zo verstandig. Plan tijd in voor de lunch, zodat je zowel aandacht hebt voor het klaarmaken als het opeten. Door een bewust moment te nemen en stil te staan bij wat je eet, is de kans kleiner dat je achteloos nog een extra boterham eet. Dit geldt ook voor snacks en ander lekkers: stop chips liever in een schaaltje dan dat je rechtstreeks uit de zak eet. En serveer een gebakje op een mooi schoteltje.

 

Voorkom impulsaankopen

Waarschijnlijk herken je het wel. Je loopt in de supermarkt en hebt bij de kassa toch meer lekkere dingen in je wagentje liggen dan je van plan was. Er is een grote kans dat je meer van deze impulsaankopen doet als je zonder boodschappenlijst de winkel binnengaat. En ook het moment van de dag speelt een rol. Ga je vlak voor een maaltijd dan schaf je meer ‘lekkere’ dingen aan dan als je met gevulde maag de supermarkt bezoekt. Dus ga met een plan de supermarkt in en maak een lijstje met wat heb je nodig voor die dag of week. Een andere truc is alleen het buitenste gangpad in de supermarkt te nemen. Daar staat bijna in alle supermarkten de meest onbewerkte voeding en nauwelijks snacks en snoepgoed. Online boodschappen bestellen en laten thuisbezorgen, voorkomt ook dat je je gemakkelijk laat verleiden door snacks.

 

Geef jezelf een duwtje

Eten uit verveling of emotie gebeurt sneller als er lekkers in beeld ligt. Telkens als je de ongezonde voeding in het vizier krijgt, betekent dit dat je een keuze moet maken om het wel of niet te nemen. Meestal is dat in de ochtend nog geen probleem, maar gedurende de dag kan je discipline door stress of moeheid wat afnemen. Verplaats de snoeppot dus uit het zicht, leg de chips in een kast of keukenlade waar je niet elke dag in kijkt en zet fruit en snoepgroente juist op een prominente plek, zoals het aanrecht of op de keukentafel. Zo geef je jezelf vanzelf een duwtje in de goede richting, want ook van gezonde snacks ga je meer eten als je er elke dag een paar keer langsloopt.

 

Drink genoeg

Drink dagelijks 1,5 tot 2 liter vocht en daar valt dus ook melk, thee en koffie onder. Een goed gehydrateerd lichaam geeft minder snel een hongerprikkel. Drink als je trek krijgt eerst eens een glas water, dat kan al helpen om je honger te stillen. Ook helpt het om voor elke maaltijd een glas water te drinken. Het drinken van water voor je maaltijd geeft je een voller gevoel en voorkomt dat je te veel eet.

 

Blijf in beweging

Wie meer beweegt, heeft minder tijd om te snacken. Niet alleen heb je er minder tijd voor, maar ook je aandacht naar eten kan afnemen. Bewegen zorgt tevens voor een gezonde vicieuze cirkel. Als je de ochtend bent gestart met wandelen of een online sportles, dan sla je dat koekje bij de koffie gemakkelijker af.

 

Zoek afleiding

Meestal zakt de drang naar iets lekkers na ongeveer 20 minuten. Het loont dus om niet direct toe te geven aan een snackaanval en jezelf af te leiden. Hierboven noemden we al iets drinken en gaan bewegen, maar je kunt ook denken aan even dansen op je favoriete liedje, bellen met een goede vriend, je tandenpoetsen of de was opvouwen.

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Je kan mij ook hier vinden:

Facebook

Twitter

Instagram

Linkedin

 

 

 

 

 

EHVoedingsadvies, Lekker in je vel coach!

 

Wanneer je aanleg hebt om wat zwaarder te zijn, heb je eigenlijk levenslang! Mijn missie is dan ook om te kijken hoe je het zo leuk en  lekker mogelijk kan hebben, om een voor jou zo gezond mogelijk gewicht te bereiken! 

 

EHVoedingsadvies| Ruiter 20 | 3232 RH Brielle

email: info@ehvoedingsadvies.nl