Zoet zonder geraffineerde suiker

Iedereen houd wel van zoet. Wil je minder geraffineerde suiker, dan kan je kijken of er hier wat bij zit.

  

KEUZE IN NATUURLIJKE ZOETMIDDELEN

Als een recept vraagt om witte suiker, zou je allereerst kunnen experimenteren met zelfgemaakte ongesuikerde appelmoes, geprakte rijpe banaan of pureerde dadels, rozijnen of pruimen – pas de hoeveelheid vocht in het recept daarop aan. Deze opties voegen vezels toe en geven het gebak een heerlijke smeuïge textuur.

Andere opties zijn:

  • Agave wordt gewonnen uit de agave cactus. Het is 25% zoeter dan suiker waardoor je minder nodig hebt in een recept. Er is momenteel veel controverse over agave en de manier waarop het gewonnen wordt. Hierdoor zou het alsnog een sterk bewerkt product zijn en daardoor niet veel beter af dan reguliere suiker. Anderen zeggen dat een donkere en biologische agavenectar (-siroop) beter geschikt is, omdat dat een teken is van minder hevige bewerking.
  • Rijststroop wordt gemaakt van bruine rijst en een ferment dat tesamen wordt ingekookt tot een siroop. Het is 50% minder zoet dan suiker en heeft een milde, caramelachtige smaak. Je kan er heel goed mee koken, bakken en marineren. Check voordat je een pot aanschaft wel het label om er zeker van te zijn dat het puur rijststroop is en niet een combinatie met maisstroop of glucosestroop.
  • Riersuiker wordt gemaakt van suikerriet dat mechanisch geplet wordt om de sappen op te vangen. Er zijn verschillende rauwe (onverhitte) rietsuikers te krijgen. Denk aan oerzoet (sucanat) en rapadura. De laatste heeft een wat fijnere structuur. Deze rietsuikers zijn online of bij natuurvoedingswinkels te krijgen.
  • Dadelstroop is een gezond zoetmiddel gemaakt van gedroogde, gemalen dadels. Sommige merken voegen havermeel toe om het beter te laten ‘lopen’. Anderen voegen olie toe zodat het wat zachter van structuur wordt. Dadelstroop is rijk aan ijzer, kalium en vitaminen en de hoge hoeveelheid vezels zorgt voor een betere opname in het lichaam. Dadelstroop verbrandt snel, dus als je het wilt gebruiken om mee te bakken, adviseer ik de oven niet hoger te zetten dan 180 graden.
  • Zelf dadelstroop is ook mogelijk. Kies dan altijd voor dadels zonder glucosestroop.
  • Diksap is ingekookt vruchtensap. Ideaal als vervanger voor limonade voor kinderen en om ijsjes mee te maken. Vanwege de duidelijke fruitsmaak, werkt dit het beste in fruitgebak. Kies wel altijd voor biologische diksap vanwege de pesticiden die op regulier fruit gebruikt worden.
  • Honing is een ieder zeer wel bekend. Maar de meeste honing die in de supermarkt te verkrijgen is, is machinaal verwijderd uit de honingraat en daarbij komt hitte vrij. Deze hitte doodt enzymen en mineralen die van nature in honing voorkomen en die het juist zo voedzaam maken. Kies daarom voor koud geslingerde honing. Maar wees ook daar kritisch mee: Echt koud geslingerde honing is eigenlijk alleen maar bij een imker te krijgen is me verteld. Honing is zoeter dan reguliere suiker, maar verliest veel van zijn zoetkracht tijdens het bakken. Ook kun je het niet gebruiken om pap mee te zoeten die nog op moet stijven. De enzymen zorgen ervoor dat de pap dun blijft.
  • Ahornsiroop is het ingekookte sap van ahornbomen. Er zijn verschillende gradaties in ahornsiroop. A is de aanduiding voor sap dat vroeg in het voorjaar is gewonnen. De smaak en kleur zijn licht. B is al een stuk donkerder en C wordt pas in het najaar gewonnen en bevat daarom veel mineralen en is krachtiger, haast medicinaal van smaak. Je kan er heel goed mee bakken en is erg lekker over pannenkoeken.
  • Melasse is het bijproduct van het raffineren van rietsuiker. De smaak is zoutig vanwege de mineralen en het is voornamelijk als stroop te verkrijgen bij natuurvoedingswinkels. Vanwege de typische smaak is het erg geschikt in kruidige baksels.
  • Palmsuiker is een suiker die oorspronkelijk werd gewonnen uit het sap van de arengpalm en de dadelpalm, dat uit de afgehakte plaatsen van de bloeiwijzen lekt. Palmsuiker is wat minder zoet dan gewone kristalsuiker en heeft een karamelachtige bijsmaak.
  • Kokosbloesemsuiker wordt gemaakt van de nectar van kokosbloesems. Deze nectar wordt langzaam ingekookt waardoor het suiker ontstaat. Kokosbloesemsuiker heeft een lage glycemische index wat betekent dat het je bloedsuikerspiegel redelijk met rust laat. Leuk weetje: Kokosbloesemsuiker is uitgeroepen tot de meest duurzame suiker. Kokosbloesemsuiker is iets minder zoet dan reguliere suiker, maar door de bijzondere smaak kun je met minder toe in een gerecht.
  • Stevia is de algemene benaming voor verschillende producten die van de steviaplant gemaakt worden. De beste en meest pure vorm zijn de gedroogde blaadjes. Deze blaadjes zijn 30 keer zoeter dan suiker en zijn daarom lastig te doseren. Daar staat tegenover dat onderzoeken tot nu toe laten zien dat stevia de bloedsuikerspiegel met rust laat, oftewel geen schommelingen en is daarom het beste geschikt voor mensen met diabetes. Op dit moment is stevia nog niet toegestaan als zoetmiddel Andere vormen zijn druppels, poeder en tabletjes. Deze vormen zijn sterk bewerkt en kunnen vele toevoegingen bevatten die niet bevorderlijk zijn voor de gezondheid.
    Het beste is om voor de groene blaadjes te kiezen. Zoet hiermee bijvoorbeeld je thee of koffie, smoothies en fruitmoes. Klik hier voor een Stevia Webwinkel tip: Groene Stevia

* Stevia, is niet toegelaten

In voedingsmiddelen is niet stevia, maar stevia-extract steviolglycosiden (afkomstig van de bladeren van de stevia-plant) toegelaten. De termen ‘stevia’, ‘met stevia’, ‘met stevia-extract’ of ‘met stevia gezoet’ mogen dan ook niet op de verpakking gezet worden. Ook de omschrijvingen ‘met natuurlijke zoetstof’ en ‘gezoet met natuurlijke ingrediënten’ zijn niet toegestaan. Dit omdat stevioglycosiden niet ‘natuurlijk’ zijn, aangezien ze worden verkregen door de extractie via ethanol in de vorm van Rebiana A. Ze hebben E-nummer E960. ‘Natuurlijk gezoet’, ‘zoet van nature’, ‘zoete smaak van nature’ en ‘natuurlijke zoete smaak’ zijn ook niet toegestaan als deze slaan op de producten.

 

Wél toegelaten

‘Natuurlijk zoet’, ‘zoet van nature’, ‘zoete smaak van nature’ en ‘natuurlijke zoete smaak’ mogen wél op de verpakking gezet worden als ze slaan op de steviolglycosiden zelf. Ook toegelaten zijn de omschrijvingen ‘met zoetstof van natuurlijke oorsprong’ en ‘met zoetstof van plantaardige oorsprong’. Termen als ‘met steviolglycosiden’, ‘met steviolglycosiden uit stevia’, ‘met zoetstoffen uit stevia’ of ‘met stevia-extract steviolglycosiden’ mogen eveneens. Ook ‘met rebaudioside A’ is toegelaten, alleen als het gaat om de zuivere rebaudioside A (meer dan 95 procent zuiver).

Tot zover het overzicht. Om erachter te komen welk zoetmiddel voor jou het meest geschikt is, kun je het beste wat gaan experimenteren om te zien hoe je er op reageert. Hartkloppingen, opgejaagd gevoel en hoofdpijn vaak binnen een uur nadat je wat zoets hebt gegeten, zijn duidelijke indicators dat je het zoetmiddel toch niet goed verdraagt.

 

Je kan mij ook hier vinden:

Facebook

Twitter

Instagram

Linkedin

Google+

 

 

 

 

EHVoedingsadvies, Lekker in je vel coach!

Mijn missie is om de 40+ vrouw meer kwaliteit van leven en

gezondheid te laten ervaren. Door een op jou toegespitst

voedingsadvies en leefstijl-interventies die helemaal bij

jou en je leefstijl passen. 

 

EHVoedingsadvies| Ruiter 20 | 3232 RH Brielle

email: info@ehvoedingsadvies.nl