· 

Hoofdpijn en overgang


Hoofdpijn is een veel voorkomende klacht tijdens de overgang.

Bij degene die altijd al hoofdpijn had, kan het verergeren. Had je nooit tot zelden hoofdpijn, dan kunnen de klachten juist ontstaan.

 

Hormonen

De aanleiding zijn natuurlijk weer die hormonen, zij zorgen voor verwijden van de bloedvaten. Hierdoor zijn er ook veel vrouwen die elke keer voor de menstruatie al wat hoofdpijnklachten ervaren.

Doordat er tijdens de overgang grote schommelingen van de hoeveelheid vrouwelijke hormonen plaatsvinden, kan dit dus tot problemen leiden. Ben jij dus nog vaker en heftiger ongesteld tijdens de overgang, dan kunnen je klachten serieus verergeren. Ook kan het starten met een hormoonbehandeling in verband met overgangsklachten leiden tot hoofdpijn.

 

Verschillende soorten hoofdpijn

• (Spier) spanningshoofdpijn

• Clusterhoofdpijn

• Medicijn afhankelijke hoofdpijn

• Migraine

• Aangezichtspijn

• Hormonale hoofdpijn

 

Er is wel een belangrijk verschil in soorten overgang, het is niet allemaal even onschuldig. Hoge bloeddruk kan een oorzaak zijn, maar hier moet dan wel iets aan gedaan worden. De oorzaak is dus van groot belang!

 

Wat te doen

• Breng de klachten goed in kaart, bijvoorbeeld in een hoofdpijndagboek en op menstruatiekalenders, neem deze mee naar de arts.

• Probeer de triggers van hoofdpijnen zoals in voeding, bepaalde geuren, licht, geluid, vermoeidheid of onregelmatig leven te herkennen en dan te vermijden.

• Let op met het (over)gebruik van pijnstillers, neem medicijnen tijdig in en zorg ervoor dat deze in een rustige omgeving de kans krijgen hun werk te doen.

• Bespreek je klachten met de huisarts, blijf samen zoeken naar oplossingen.

• Vraag eventueel advies van de neuroloog in een hoofdpijncentrum als er twijfel is over de diagnose of wanneer de voorgestelde behandeling onvoldoende effect heeft.

• Vraag om onderzoek door de gynaecoloog om andere oorzaken van de klachten te achterhalen of bij andere klachten van de menstruatiecyclus.

• Overleg eventueel met de bedrijfsarts over werkaanpassingen waarmee aanvallen op het werk kunnen worden verminderd of beter opgevangen.

• Vertel over je hoofdpijnproblemen op het werk om zo steun of begrip te krijgen van je collega’s.

• Ontspanningsoefeningen, houding- en bewegingsverbetering, goede bril, aanpak van tandenknarsen etc. kunnen bijdragen aan verlichting van hoofdpijn door (spier)spanning.

 

 

Probeer dus uit te vinden wat jouw trigger is en ga hiermee aan de slag om je leven een stukje prettiger te maken! 

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Je kan mij ook hier vinden:

Facebook

Twitter

Instagram

Linkedin

Google+

 

 

 

 

EHVoedingsadvies, Lekker in je vel coach!

Mijn missie is om de 40+ vrouw meer kwaliteit van leven en

gezondheid te laten ervaren. Door een op jou toegespitst

voedingsadvies en leefstijl-interventies die helemaal bij

jou en je leefstijl passen. 

 

EHVoedingsadvies| Ruiter 20 | 3232 RH Brielle

email: info@ehvoedingsadvies.nl