ONTSTEKING REMMENDE VOEDING

Eet volgens de nationale richtlijnen, volgens de richtlijnen goede voeding van de gezondheidsraad, die omgezet zijn door het voedingscentrum in richtlijnen die ook voor jou kunnen werken.

 

  • Eet onbewerkt, vers en gevarieerd
  • Zo min mogelijk fabrieksmatig, geraffineerd of voorbewerkt
  • Ga voor langzaam opneembare koolhydraten

Kies voor volkorenproducten zoals: volkorenbrood, zilvervliesrijst, volkoren paste, groenten en peulvruchten. Ze worden langzamer omgezet in glucose en beter opgenomen in het lichaam.

(snelle koolhydraten, die jou niet gaan helpen zijn: witmeel producten, witbrood, cornflakes, ontbijtkoek, krentenbrood, cake, snoep, koek, suiker, frisdrank en (versgeperst) vruchtensap.

 

Eet voldoende groenten, fruit en peulvruchten, eet deze veelvuldig!

 

Eet je darmen gezond

Niet goed werkende darmen zijn een extra probleem voor mensen met MS, onze darmen worden ook wel ons tweede brein genoemd, ze bevatten meer zenuwcellen dan je hersenen. 

 

Neem ontstekingsremmende voeding, zoals o.a.:

  • Donkere bladgroenten (boerenkool, spinazie),  broccoli, spruitjes
  • Kies regelmatig voor olijfolie
  • Voldoende fruit: bessen met name blauwe bessen.
  • Neem een paar koppen thee per dag (zowel zwarte als groene thee)
  • Kies vaker paddenstoelen (Reishi, Cordyceps, Shiitake,  Maikake en Porcini)
  • Maak je eten op smaak met knoflook (lekkerrr) en kruiden (koenjit, gember, kaneel, kruidnagel, peper, oregano en salie. 
  • Kies voor vis
    Vooral de vette vis- haring, makreel, wilde zalm
  • Eet voeding rijk aan selenium, mangaan, zink, magnesium, foliumzuur en vitamine B12
    Dit komt veel voor in groene groenten, peulvruchten, en diverse hierboven genoemde voedingsmiddelen.
  • Elke dag vlees is niet nodig, 500 gram rood vlees per week is meer dan voldoende
    Vlees belast de darmen en bevat veel arachidonzuur dit speelt een rol bij ontstekingen.

Vitamine D is belangrijk

Een tekort speelt een grote rol bij het ontstaan en de ontwikkeling van MS. Het advies is 20. mcg vitamine D3

 

Drink voldoende

Water werkt ontstekingsremmend, dus drink meer dan voldoende water.

 

Eet drie maaltijden per dag

Door meerdere keren per dag te eten wordt er onnodig veel en vaak insuline aangemaakt en krijgen laaggradige ontstekingen (inflammatie) alle kans. Deze ontstekingsreacties op celniveau kunnen plaats vinden zonder dat je het direct voelt en merkt. Maar ze maken je op termijn moe, lamlendig en kunnen er voor zorgen dat je eerder ziekte ontwikkelt en in stand houdt.

 

Geniet

Gewoon omdat je dan veel prettiger in je vel zit! Het helpt je ook nare tijden door te komen, zorg dat er altijd iets is waar je bewust van geniet!

 

NADEEL: CONSTIPATIE

Constipatie, oftewel een verstopping van de ontlasting, kan erg vervelend zijn. Het kan voorkomen als je onvoldoende water drinkt tijdens het vasten en zorgt voor een opgeblazen gevoel en ongemak. Het is dan ook aan te raden om voldoende water te drinken, om hoofdpijn te voorkomen en je energieker te laten voelen. Het verhogen van je dagelijkse vezelinname (op de tijden dat je mag eten) kan ook helpen om de kans op constipatie te verminderen.

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Je kan mij ook hier vinden:

Facebook

Twitter

Instagram

Linkedin

Google+

 

 

 

 

EHVoedingsadvies, Lekker in je vel coach!

Mijn visie: Het is mijn mening dat het voor iedereen mogelijk is, om een gezondere leefstijl te ontwikkelen. Door kleine stapjes te maken en goede coaching, help ik jou op weg naar een gezondere leefstijl. 

Met pure producten en oog voor het milieu en duurzaamheid.

En voor velen niet onbelangrijk, dat je nog gaat afvallen ook! 

 

EHVoedingsadvies| Ruiter 20 | 3232 RH Brielle

email: info@ehvoedingsadvies.nl