8 tips om beter te slapen

Tikken we (bijna) de dertig graden aan? Héérlijk, maar ook erg vervelend als je een slechte slaper bent. Die zomerse temperaturen zorgen namelijk voor snikhete, klamme nachten. Voor iedereen die het zat is om te woelen en wakker te liggen, verzamelden wij acht tips. Zo kom je ondanks de hitte toch snel in dromenland.

 

Slecht slapen komt veel voor in Nederland. Zo geeft arts en therapeut Aline Kruit in haar boek ‘Slapen is niets doen’ aan dat twintig procent van de bevolking klaagt over slapeloosheid, iets dat het Centraal Bureau voor de Statistiek bevestigt met een recente enquête. Zowel het inslapen, doorslapen en wakker worden is voor deze mensen een groot probleem. Hoe moet dat als de mussen van de daken vallen door de hitte?

 

Ik kan je helpen met acht tips:

1. Laat ’s avonds je raam open

Timmer overdag je ramen dicht met gordijnen en open de kieren op het moment dat het donker wordt. Zet ook een ventilator of airco bij het raam. Waarom? Een ventilator zuigt de lucht achter zich op en blaast deze aan de voorkant er weer koel uit. Nog beter: zet een aantal flessen met ijs voor de ventilator. Gegarandeerd een koel briesje!

 

2. Verkoel je nek

Verkoelen doe je niet alleen met een open raam of ventilator, maar ook met je lichaam. Leg een koud washandje of koelelement (verpakt in een handdoek) in je nek. Hierdoor voelt de rest van je lichaam snel koeler.

 

3. Slaap met een laken

Hoewel je misschien geneigd bent om ‘s nachts de dekens van je af te gooien, is het slim om toch onder een dunne, katoenen laken te slapen. ’s Nachts koel je namelijk af (ja ook als het zo warm is!), waardoor je eerder wakker wordt. Laat je voeten wél in de openlucht, want die voeren de warmte af.

 

4. Slaap met gespreide armen

Misschien een beetje onhandig voor de persoon die naast je slaapt, maar gespreid slapen is een effectieve oplossing bij extreme hitte. Gespreide armen en benen voorkomen warmte rondom je ledematen, waardoor je minder plakkerig wordt. Goed excuus dus om een groot deel van het bed in te pikken.

 

5. Drink genoeg

Natuurlijk is goed en genoeg drinken ook belangrijk. Hiermee voorkom je uitdroging doordat je veel zweet. Warme dranken als thee zijn dorstlessend en bevorderen het zweten, waardoor je lichaam afkoelt. Laat dat nou net je doel zijn!

 

6. Sport niet in de avond

Voor de fanatieke sporters: probeer eerder op de dag te sporten. Als ‘s het avonds buiten 25 graden is en je gaat sporten, is het lastiger om daarna in slaap te komen. Je lichaamstemperatuur stijgt door het sporten namelijk nog meer. Niet iedereen raakt die warmte snel weer kwijt.

 

7. Blijf wat langer op

Maak er tot slot geen strijd van om in de slaap te vallen. Blijf nog wat langer in de tuin zitten, lees een extra hoofdstuk uit je boek of kijk die ene serie uit. Je gaat hierdoor ontspannen slapen. Bang voor een duf gevoel de volgende dag? Dan heb je geluk: het zomerlicht houdt je langer op de been.

 

8. Blower 

Je kan ervoor kiezen om ondanks het geluid een blower op je slaapkamer te zetten. Dan heb ik als tip, zet er een fles bevroren water voor. Heb je een airco effect van je blower!

 

En verder hoop ik dat je lekker slaapt, truste 😘

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Je kan mij ook hier vinden:

Facebook

Twitter

Instagram

Linkedin

Google+

 

 

 

 

EHVoedingsadvies, Lekker in je vel coach!

Mijn visie: Het is mijn mening dat het voor iedereen mogelijk is, om een gezondere leefstijl te ontwikkelen. Door kleine stapjes te maken en goede coaching, help ik jou op weg naar een gezondere leefstijl. 

Met pure producten en oog voor het milieu en duurzaamheid.

En voor velen niet onbelangrijk, dat je nog gaat afvallen ook! 

 

EHVoedingsadvies| Ruiter 20 | 3232 RH Brielle

email: info@ehvoedingsadvies.nl