WANDELEN

Dat bewegen belangrijk is, dat je fitter blijft, dat je gezonder in je koppie blijft, is allemaal bekend. Maar hier kan je nog eens haarfijn zien, wat wandelen alleen al voor effect op je heeft! Dus allemaal aan de wandel, zei, zij, zittend achter de pc.... oké, ik ga zo ook een rondje wandelen!

 

Want, het is zo makkelijk. Je stapt de deur uit en je bent al begonnen aan je work-out. Het kost niets en je kunt het op elk moment van de dag doen. Wandelen is goed voor alles. Wist jij dat het zelfs beter is dan een paar keer kort intensief sporten? Ik zet even de voordelen van wandelen op een rij:

 

• Wandelen verlaagt het risico op diabetes. Na langere tijd zitten neemt de insulinegevoeligheid af. Dagelijks wandelen verlaagt het risico op diabetes met 58%.

 

• Wandelen is goed voor hart- en bloedvaten. Met wandelen verlaag je de bloeddruk en het cholesterolgehalte, het risico op hartproblemen daalt aanzienlijk als je al één keer per week een uur wandelt. 

 

• Wandelen ontspant. Zoek een mooie omgeving in de buurt op, denk aan een bos, een park of het strand. Kijk eens om je heen en laat je afleiden door alle mooie plaatjes van de natuur. Een half uur wandelen per dag verlaagt tevens de gevolgen van stress, zoals een hoge bloeddruk.

 

• Wandelen verbetert je nachtrust. Dagelijks wandelen stimuleert je dag- en nachtritme. Daarnaast zorgt wandelen voor meer ontspanning. Hierdoor slaap je makkelijker in en door.

 

• Wandelen heeft een positief effect op je gewicht. Dagelijks wandelen verkleint het risico op overgewicht. Met een uurtje wandelen verbrandt je ongeveer 240 kilocalorieën. Het activeert je lichaam en brengt het uw stofwisseling op gang.

 

• Met wandelen bouw je conditie op. Heb je nog geen goede conditie? Begin dan eerst met een stuk van bijvoorbeeld een kwartier tot twintig minuten, drie keer per week en breid dit de tweede week uit naar een half uur. Uiteindelijk kun je het opbouwen naar vier of vijf keer per week en/of langere stukken wandelen. Met wandelen vergroot je het vermogen van de longen om zuurstof op te nemen. Je algehele conditie en uithoudingsvermogen gaat er al binnen een week op vooruit.

 

• Wandelen versterkt je botten en spieren. Regelmatig wandelen heeft een positief effect op het kraakbeen. Als je weinig beweegt wordt kraakbeen dunner, waardoor je last kunt krijgen van je gewrichten. Met regelmatig wandelen belast je de botten waardoor deze sterker worden en bouw je nieuw botmassa op.

 

• Wandelen is goed voor je humeur. Wandelen is een echte aanrader als je, je depressief of angstig voelt. Het wandelen ontspant en door te bewegen maak je serotonine aan, ook wel gelukshormoon genoemd.

 

• Wandelen heeft een positief effect op je geheugen. Bij mensen die hun hele leven lichamelijk (en geestelijk) actief blijven, vermindert de kans op Alzheimer met 20 tot 50 procent. Ook voor wie al dementeert, is wandelen gezond. Door het wandelen werkt het geheugen beter.

 

• Wandelen verkleint de kans op kanker. Wandelen zou de overlevingskansen van mensen met darmkanker vergroten als zij elke dag minimaal een uur wandelen. Daarnaast zou wandelen de kans op darm-, borst- en baarmoederkanker verkleinen.

 

Dus, ik zou zeggen, schoenen aan en wandelen gaan!!

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Je kan mij ook hier vinden:

Facebook

Twitter

Instagram

Linkedin

 

 

 

 

 

EHVoedingsadvies, Lekker in je vel coach!


Wanneer je aanleg hebt om wat zwaarder te zijn, heb je eigenlijk levenslang! Mijn missie is dan ook om te kijken hoe je het zo leuk en  lekker mogelijk kan hebben, om een voor jou zo gezond mogelijk gewicht te bereiken! 

 

EHVoedingsadvies| Ruiter 20 | 3232 RH Brielle

email: info@ehvoedingsadvies.nl