· 

Het ene vezeltje is het andere vezeltje niet!

 

Ik ben er dol op, mijn lijf kan ook echt niet zonder! Doordat ik snel last van mijn darmen heb, moet ik voldoende vezels eten. Mijn darmen moeten goed aan de gang blijven, dan voel ik mij het beste.

 

Nu is een vezelrijke voeding voor iedereen, die op zijn gezondheid let belangrijk. Ze voorkomen overgewicht, verlagen het cholesterolgehalte, versnellen de passage van voedsel door het spijsverteringskanaal (zoals ik hierboven voor mijzelf al aangaf) en heeft nog veel meer gezondheidsvoordelen. Om deze redenen adviseert de Gezondheidsraad 14 gram voedingsvezel per 1000 kilocalorieën, dat komt neer op een inname van ongeveer 30 à 40 gram voedingsvezel per dag. Helaas krijgt zo'n 90% van de Nederlanders te weinig vezels binnen.

 

 

Er zijn vele onderzoeken geweest om tot deze conclusie te komen. Ook was een van de conclusies dat de verrijkte producten met toegevoegde geïsoleerde  voedingsvezels niet dezelfde gezondheidsvoordelen bieden als de voedingsvezels die van nature in het product aanwezig zijn. Dit met name in verband met het verlagen van het LDL cholesterol. 

 

De nadruk op de gezondheidsvoordelen kunnen ook misleidend zijn… denk maar eens aan de vezelrijke pasta van HONIG. Je denkt omdat er  geïsoleerde vezels aan toegevoegd zijn, dat het wel goed zal zitten. Maar zoals ik hiervoor al schreef, dit gaat niet op voor dit soort vezels. 

 

 

Dan heb je ook nog het verschil in de witte pasta, 2 gram voedingsvezel per 100 gram en de volkorenpasta, 11 gram voedingsvezel per 100 gram. Dan is het wel gelijk duidelijk welke gezonder is. En nee, dat is niet de Honig vezelrijk, want daar mag je dan eigenlijk maar 2 gram van meetellen als voedingsvezel… wil je er wat aan hebben althans!

 

Waar kies je dan het beste voor, voor volkoren producten en producten die zo min mogelijk bewerkt zijn, volkoren brood, volkoren pasta, groente, fruit en peulvruchten…..) 

 

Zorg wel dat je voldoende blijft te drinken, tussen de 1.5 en 2 liter is voldoende. Wanneer er onvoldoende vocht in je voeding zit, kunnen de vezels niet hun werk doen! Vezels binden 1 op 3 vocht en zijn dus echte dorstige typjes!

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Je kan mij ook hier vinden:

Facebook

Twitter

Instagram

Linkedin

Google+

 

 

 

 

EHVoedingsadvies, Lekker in je vel coach!

Mijn missie is om de 40+ vrouw meer kwaliteit van leven en

gezondheid te laten ervaren. Door een op jou toegespitst

voedingsadvies en leefstijl-interventies die helemaal bij

jou en je leefstijl passen. 

 

EHVoedingsadvies| Ruiter 20 | 3232 RH Brielle

email: info@ehvoedingsadvies.nl