HOE VERHOOG JE, JE WEERSTAND.

Er zijn manieren om je weerstand te verhogen, maar vaak hangt dit samen met je hele leefstijl!
Het gaat dan om gezonde voeding, genoeg slapen, voldoende ontspanning en regelmatig bewegen zijn belangrijk voor je weerstand. Hoe beter je weerstand, hoe veel beter je lichaam bacteriën en virussen de baas zijn. En het werkt zelfs door, want wanneer je ziek bent herstel je sneller. Een gezonde leefstijl kan het risico beïnvloeden, maar ook het verloop van ziekte beïnvloeden. Helaas betekent het weer niet dat je niet ziek kunt worden. In deze blog vertellen ik je meer over het belang van gezonde voeding voor je weerstand.

 

Belangrijke vitamines en mineralen

Er zijn een aantal vitamines en mineralen extra belangrijk voor je immuunsysteem. Vitamine A, B6, B11, B12, C en D zijn met name erg belangrijk voor je weerstand. Van de mineralen zijn vooral ijzer, koper, zink en selenium van belang. Weet jij in welke voedingsmiddelen deze vitamines en mineralen zitten en hoeveel je nodig hebt?

 

Tips:

  • Gebruik dagelijks minimaal 250 gram (liever veel meer!) groente en 2 stuks fruit. Daarnaast is het belangrijk om veel te variëren met groente en fruit, zodat je alle belangrijke stoffen binnenkrijgt.
  • Gebruik voldoende peulvruchten, aardappel en volkorenproducten zoals volkorenbrood, volkorenpasta, zilvervliesrijst en volkoren knäckebröd.
  • Varieer goed met eiwitrijke producten als peulvruchten, eieren, zuivelproducten, vlees, vis, en vleesvervangers.
  • Gebruik dagelijks een handje ongezouten noten, het liefst gemengde noten. Ook zaden en pitten bevatten veel vitamines, mineralen en belangrijke vetzuren.
  • Vette vis bevat veel vitamine D, maak hier elke week gebruik van. Vette vis is ook belangrijk i.v.m. de omega-3 vetzuren. Deze vetzuren zijn belangrijk voor je immuunsysteem.
  • Zorg dat je elke dag buiten komt, dan maakt je lichaam onder invloed van zonlicht vitamine D aan.
  • Gebruik voldoende vocht, minimaal 1,5 liter per dag. Neem bij voorkeur water, thee en eventueel af en toe koffie zonder suiker.
  • Zorg naast een gezonde voeding voor voldoende rust en lichaamsbeweging! Slaap voldoende en probeer zoveel mogelijk je normale dagritme aan te houden. 

Krijg jij alle belangrijke vitamines en mineralen binnen?

Laat mij je voedingspatroon eens berekenen en beoordelen. Ik kan je advies geven over welke stoffen je onvoldoende binnenkrijgt en hoe je deze op een gezonde manier kunt aanvullen.

 

De wereld lijkt nu stil te staan, maar ik zit  zeker niet stil. Ook tijdens de corona-crisis ben ik beschikbaar en bereikbaar. 

 

Zorg goed voor jezelf en denk aan je weerstand. Zeker in deze tijd!

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Je kan mij ook hier vinden:

Facebook

Twitter

Instagram

Linkedin

 

 

 

 

 

EHVoedingsadvies, Lekker in je vel coach!


Wanneer je aanleg hebt om wat zwaarder te zijn, heb je eigenlijk levenslang! Mijn missie is dan ook om te kijken hoe je het zo leuk en  lekker mogelijk kan hebben, om een voor jou zo gezond mogelijk gewicht te bereiken! 

 

EHVoedingsadvies| Ruiter 20 | 3232 RH Brielle

email: info@ehvoedingsadvies.nl