STAMPPOTTEN

Heerlijk, ik hou ervan, maar ze zijn natuurlijk wel heel zwaar en over het algemeen niet erg goed voor je lijn! 

 

Hoe maak je nu ook jouw stamppot in ieder geval wat lichter(*zie foto onder dit bericht) en wat gezonder? Een stamppot vol groenten is zeker gezond en, zorgen dus goed voor je weerstand! Want die grijze luchten en zo, vind ik ook wat minder, maar een lekker stamppotje is niet te weerstaan. En de variaties zijn eigenlijk eindeloos!!

 

Zo maakte ik een ouderwetse andijvie stamppot met pompoen, zachte geitenkaas en cashewnoten. Maar een van mijn favoriete stamppotten zijn die met zoete aardappel. Wat denk je van een variant met geroosterde spruitjes of een heerlijke boerenkook stamppot met vegetarische spekjes? Overigens is zoete aardappel (bataten) net als de aardappel, een knol. En omdat deze bataten rijk zijn aan vezels, vullen deze originele stamppotten ook nog eens goed. 

 

Weerstand

In de herfst kunnen we wel een steuntje voor onze weerstand gebruiken. Boerenkool, groene kool, spruitjes, koolraap en zuurkool zitten boordevol vitamine C. Maar wist je dat gele, rode èn oranje groenten carotenoïden bevatten? Bètacaroteen, alfacaroteen, lycopeen, luteïne, zeaxanthine en bètacryptoxanthine zijn bekende carotenoïden. Deze stofjes spelen een belangrijke rol: ze hebben niet alleen een beschermende, antioxidatieve werking, maar daarnaast zijn sommige carotenoïden belangrijk als voorloper van vitamine A. Voldoende groente en fruit eten is dus een must!

 

Stamppot saai?

Even wat snelle lekkere stamppot tips:

- Boerenkool, met krokant gebakken vegetarische reepjes en cashewnoten (niet mee-stampen)

- Groene kool stampen met wortel en uitgebakken hamblokjes

- Spruitjes stamppot met gember, ui en appel

- Koolraap met uitgebakken ui, champignons en hamblokjes

- Zuurkool stampen met gebakken ui, appel en kerrie

 

Variëren

Ook kan je natuurlijk heel veel variëren met diverse groenten, boerenkool met prei, groene kool met rode paprika, groene en paarse spruitjes wokken met kruidenroomkaas light en koolraap met wortelen. Zo is er nog heel wat te verzinnen.

 

Hieronder extra tips om je stamppot gezonder te maken:

  • Smeuïg maken met halfvolle of magere melk of zelfs met water
    Vaak wordt een stamppot smeuïg gemaakt met boter of volvette melk. Hierdoor wordt hij flink wat rijker aan vet. Gebruik halfvolle/magere melk of water, dat scheelt een boel.
  • Minder vlees
    Door een stamppot doe je vaak spekjes, daarnaast zit er nog rookworst bij. Beiden zijn vette soorten vlees, die heel hard aantikken in calorieën en slechte vetten. Neem er eens minder van! Dus een kleiner stukje rookworst en minder of de helft aan spekjes.
  • Vlees of vegetarisch
    Ook kun je het vette vlees vervangen door andere soorten. Denk bijvoorbeeld aan gerookte kip of ham, of serveer een tartaartje bij je stamppot. Ook kun je hem vegetarisch maken door er noten aan toe te voegen in plaats van vlees, of vegetarisch gehakt. Een beetje kaas door je stamppot in plaats van vlees is ook mega lekker. Neem dan ongeveer 40g 30+ kaas per persoon.
  • Minder jus
    Nederland staat natuurlijk bekend om zijn kuiltje in de stamppot voor de jus. Jus is echter heel rijk aan calorieën en slechte vetten. Neem dus maar een heel klein beetje. Of maak de jus van een zakje, zitten veel minder (slechte)vetten in maar je krijgt wel smaakvolle jus. 
  • Op smaak maken met kruiden, sambal of een beetje mosterd
    Vet (uit het vette vlees) en zout geven veel smaak aan je stamppot. Wanneer je dus minder vet vlees gebruikt, mis je die smaak misschien. Gebruik daarom wat extra kruiden, of bijvoorbeeld (Spaanse) peper of sambal. Een klein beetje mosterd toevoegen kan ook, maar ook dit is erg zoutrijk.
  • Koolhydraatarm met bloemkool, pastinaak, pompoen of knolselderij
    Wil jij wat minder koolhydraten eten? Vervang dan eens (een deel van) de aardappelen door bloemkool, koolraap, pastinaak, pompoen of knolselderij. Je hebt tegenwoordig al kan en klare bloemkool/broccoli rijst, je ziet het niet, je proeft het niet en het is extra groenten in je stamp!
  • Voorgekookte aardappels in plaats van instant aardappelpuree
    Soms willen we gewoon super snel en makkelijk eten. Grijpen naar instant aardappelpuree is dan verleidelijk. Denk echter ook eens aan de voorgekookte (en geschilde) aardappels die je in het koelschap vindt tegenwoordig. Je kunt deze zelfs in de magnetron gaar maken! Vrijwel net zo makkelijk dus. En toch een stukje gezonder.

 

Zo, heb jij al inspiratie gekregen?? Wat stamp jij vanavond??

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Je kan mij ook hier vinden:

Facebook

Twitter

Instagram

Linkedin

 

 

 

 

 

EHVoedingsadvies, Lekker in je vel coach!

 

Wanneer je aanleg hebt om wat zwaarder te zijn, heb je eigenlijk levenslang! Mijn missie is dan ook om te kijken hoe je het zo leuk en  lekker mogelijk kan hebben, om een voor jou zo gezond mogelijk gewicht te bereiken! 

 

EHVoedingsadvies| Ruiter 20 | 3232 RH Brielle

email: info@ehvoedingsadvies.nl