JE HEBT 1 MINUUT, WAT DOE JE….

Wat je allemaal al niet kan doen in 1 minuut!!! Die ééne minuut kan al zoveel voor je mindset en je gezondheid betekenen. Denk je nu, ja hoor, 1 minuut! Duh, moet vaak al uren wandelen om een beetje gezond te blijven wat doe je nu in 1 minuut…

Nu, dit dus:

 

1. Pak wat snack groenten

Bijna niemand in Nederland eet de aanbevolen hoeveelheid groenten van 250 gram. Dat komt omdat we alles in de warme avondmaaltijd proberen te proppen. Maar ook de lunch is heel geschikt om groenten te eten! Een soep, een salade, een kant-en-klaar gekocht bakje rauwkost of gewoon een tomaat bij je boterham.

 

2. Tel tot 10

Er zijn altijd momenten op de dag dat je wordt overspoeld door werk, door vragen, door kinderen die om aandacht vragen, door gevoelens die ineens wel érg hard binnenkomen…. Neem dan letterlijk een adempauze. Even een minuut jezelf terugtrekken en rustig en diep ademhalen. Dat vermindert stress in je lijf.

 

3. Loop even rond

Wij Nederlanders schijnen nogal een zittend volkje te zijn. Gemiddeld zitten we 8,7 uur per dag en dat is binnen Europa een record. Niet zo mooi, want zitten is echt niet goed voor je gezondheid. Sta na elk half uur zitten even op en loop 1 minuutje rond. Dat helpt mee om je bloedsomloop weer op gang te brengen.

 

4. Zoen of knuffel

Bij elk liefdevol huidcontact wordt er oxytocine aangemaakt. Dit hormoon zorgt voor een tevreden, gelukkig gevoel en voor een gevoel van verbondenheid met anderen en verlaagt zo ook het stressniveau. Zoen of knuffel dus even met je partner, vriend(in) of kind, als jullie samen in één huis wonen kan dat ook in tijden van corona prima!

 

5. Hap een nieuwe haring

Vette vis, zoals haring, staat echt bol van de gezonde omega-3 vetten. Goed voor onze hersenen en bloedvaten. Haring bevat ook nog eens veel vitamines en mineralen, dus: hap die haring maar!

 

6. Doe de plank

Ga even planken, dit is een uiterst effectieve en pittige oefening voor je hele lichaam. Als je die een minuutje kunt volhouden (zo simpel is dat niet), dan heb je heel wat spieren in je lichaam flink uitgedaagd!

 

7. Drink een glas water

Misschien vergeet je het regelmatig: genoeg drinken. En voor je lichaam is gewoon water echt de allerbeste keuze. Schenk een glas vol en neem een minuutje de tijd om je lichaam te hydrateren.

 

8. Visualiseer je gezondheid

Dit is iets dat je het best in de ochtend kunt doen. Neem een minuut de tijd om de gezonde versie van jezelf voor je te zien. Jij die genoeg water drinkt, gaat sporten, een appel eet op kantoor, een lunchwandeling maakt…. Zie het zo concreet mogelijk voor je. Als je deze oefening vaak doet, gaat je brein zich er op instellen én maak je je gezonde gedrag steeds concreter en haalbaarder voor jezelf.

 

9. Sluit de eetdag af

Heb je de avondmaaltijd achter de kiezen? Poets dan 1 minuut je tanden en besluit dan dat dit het einde is van je eetdag. Geen gesnoep meer ’s avonds op de bank, geen chips meer tijdens het Netflixen. Het is even wennen, maar uiteindelijk wordt dat minuutje tandenpoetsen een sterk signaal om niet meer te eten in de avond.

 

10. Zet je televisie EN telefoon uit. 

Doe ongeveer een uur tot een half uur voordat je gaat slapen alle beeldschermen uit. Het blauwe licht verstoort je slaappatroon en de beelden houden je hersenen veel te wakker. Pak liever een boek, klets een beetje, maak een ommetje of staar gewoon nog even voor je uit. Dat verbetert je nachtrust en dat is goed voor je.

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Je kan mij ook hier vinden:

Facebook

Twitter

Instagram

Linkedin

 

 

 

 

 

EHVoedingsadvies, Lekker in je vel coach!

 

Iedereen die wat zwaarder is, dan gezond voor je is, heeft eigenlijk levenslang! Mijn missie is dan ook om te kijken hoe je op een leuke en lekkere manier, toch een zo gezond mogelijk gewicht kan bereiken! 

 

EHVoedingsadvies| Ruiter 20 | 3232 RH Brielle

email: info@ehvoedingsadvies.nl