· 

40+ extra vitamine dus?!


We willen allemaal zo gezond mogelijk oud worden.

Ook zijn we nogal geneigd te geloven dat we niet meer zonder supplementen kunnen. Maar, gezonde voeding blijft altijd de basis voor een gezond leven. Wanneer heb je dan wel extra ondersteuning nodig en hoe zorg je daarvoor. Want zo gaat bijvoorbeeld de botopbouw door tot een jaar of 30. Na het 35ste jaar wordt de afbraak geleidelijk groter dan de opbouw, dat is de reden dat je botten minder stevig worden. Met name voor vrouwen, i.v.m. de overgang, is het zaak om de botten zo sterk mogelijk te krijgen en te houden.

 

Vitamine

Er zijn dertien verschillende vitamine waar je niet zonder kan. Deze zijn nodig om je lichaam goed te laten functioneren. Vitamine komen uit de levende natuur (voedingsmiddelen) en kunnen door sommige planten of dieren zelf gemaakt worden. Mineralen en spoorelementen komen uit de dode natuur, zij moeten door planten worden opgenomen uit de aarde en door dieren uit voeding of water. Wanneer je wat ouder bent is het belangrijk om dit toch eens in de gaten te houden. 

 

Welke heb je echt extra nodig

Bij het ouder worden, verandert de de behoefte aan vitamines en mineralen. Ben je als vrouw boven de 50, dan heb je extra vitamine D nodig en is de hoeveelheid calcium die je dagelijks nodig hebt groter. Gezond ouder worden betekent extra goed letten op vitamines en mineralen.

Onze westerse voedingsgewoonten spelen dus een grote rol bij het ontstaan van een aantal ‘ouderdoms’ ziekten, diabetes, hart en vaatziekten en sommige kankersoorten. Daardoor is gezonde voeding ook wanneer je ouder wordt onverminderd belangrijk.

 

 

Vitamine D

Om calcium (voor sterke botten en tanden) uit je eten te halen, heb je de in vet oplosbare vitamine D nodig. Deze horen samen bij vitaminen A, E en K tot de vet oplosbare vitaminen. Krijg je genoeg D binnen? Dan helpt dat je botmassa op niveau te houden en botontkalking tegen te gaan. Dit is zeer belangrijk als je in de overgang zit, want dan neemt de kans op osteoporose toe. De belangrijkste bron voor vitamine D is zonlicht. Daarnaast haal je het uit: vette vis (zalm, makreel, haring), vlees, eieren en boter. Ook halvarine, margarine en bak- en braadproducten zijn bronnen van vitamine D. Het wordt er kunstmatig aan toegevoegd. De laatste jaren komt steeds vaker naar buiten dat nogal wat mensen een tekort aan vitamine D hebben. Dat is niet zonder gevolgen. Zoals gezegd kan het leiden tot botontkalking, maar ook blijkt het een rol te spelen bij bepaalde kankersoorten, hart- en vaataandoeningen en diabetes. Tegenwoordig luidt het advies voor vrouwen vanaf 50 jaar om dagelijks een vitamine D-supplement te slikken van 10 microgram.

 

Calcium

Calcium zelf komt voor in zuivelproducten zoals melk en kaas, maar ook in groente, noten en peulvruchten. Calcium wordt door het ouder worden, minder goed opgenomen in het bloed. De botten gaan langzaam ontkalken, waardoor je de kans hebt vaker iets breken. Hoe meer kalk er op jonge leeftijd in de botten zit, hoe langer de botten stevig blijven. Beweging helpt tegen het ontkalken van botten op latere leeftijd. Dit geldt voor zowel mannen als vrouwen, maar bij vrouwen verloopt dit proces van botontkalking sneller na de menopause.

 

 

Dus een gezond voedingspatroon, blijven bewegen, een vitamine D pilletje en voldoende zuivel! Met deze ingrediënten ben je goed op weg om op een gezonde manier ouder te worden.

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Je kan mij ook hier vinden:

Facebook

Twitter

Instagram

Linkedin

Google+

 

 

 

 

EHVoedingsadvies, Lekker in je vel coach!

Mijn missie is om de 40+ vrouw meer kwaliteit van leven en

gezondheid te laten ervaren. Door een op jou toegespitst

voedingsadvies en leefstijl-interventies die helemaal bij

jou en je leefstijl passen. 

 

EHVoedingsadvies| Ruiter 20 | 3232 RH Brielle

email: info@ehvoedingsadvies.nl