· 

Een dagje zonder?


Denk jij dat ook wel eens, iets minder kan ook wel? Soms is een dagje geen vlees een prima, bewuste keuze. Maar wat eet je dan wel? Afhankelijk van je voorkeur, zijn er diverse mogelijkheden. Want welke voedingsstoffen mis je, bij het weglaten van vlees. Eiwitten, vitamines en mineralen. Maar zijn deze onmisbaar? Nee hoor, je kan best zonder en er zijn ook nog veel producten waarmee je kunt vervangen.

 

Er zijn overigens meer risico’s aan teveel vlees eten, dan aan te weinig. Risico’s als een beroerte, diabetes type 2 en kanker, worden gerelateerd aan rood en bewerkt vlees eten. Vlees staat in de schijf van vijf, maar eet vlees met mate en een dagje zonder is echt geen probleem. 

 

Wanneer je ervoor kiest om als vegetariër door het leven te gaan, is het duidelijk dat het een weloverwogen keuze is. Ook voor het klimaat heeft het positieve effecten wanneer er minder vlees wordt gegeten. Meer vlees eten leidt tot ontbossing, meer landt- en watergebruik en het verdwijnen van het regenwoud. Gelukkig zijn er steeds meer veeteelt bedrijven die rekening houden met het dierenwelzijn. Dan is het niet een avondje vleesloos maar een manier van leven. Je moet dan op de lange termijn wel compenseren, door goede combinaties en verstandige keuzes om voedingstekorten te voorkomen. 

 

Maar je kan er ook voor kiezen om 1 of 2 x per week, vlees te vervangen. Bijvoorbeeld door andere dierlijke producten, zoals bijvoorbeeld kaas en eieren.

Hier zijn genoeg smakelijke gerechten van te maken. Let wel op welke kaas je kiest, kies je volvette en zoute kaas, dan is vergeleken bij mager vlees, het zelfs een slecht alternatief.

En dan kan er ook gekozen worden voor vleesvervangers. Qua voedingswaarde zitten deze producten prima in elkaar, het gehalte verzadigd vet is aanzienlijk lager dan bij echt vlees. Maar let hier op, er zijn veel soorten gepaneerd en een gepaneerde kaasplak is toch echt een calorieën bom! Verder lijkt het soms op vlees maar is het niet. Er zijn tal van keuzes voorhanden, hamburgers, schnitzels, gehakt balletjes enz.. 

 

Waar je ook voor kunt kiezen zijn peulen, granen en noten. Dit is een stuk lastiger en vereist creativiteit in de keuken. Het ligt verder af van de Hollandse pot. De volledige maaltijd moet worden aangepast. Wanneer je van een uitdaging houdt is dit zeer geschikt. Ook moet je de combinaties beter uitkienen, maar als je dat doet, zit het met de voedingswaarde ook vaak goed. 

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Je kan mij ook hier vinden:

Facebook

Twitter

Instagram

Linkedin

Google+

 

 

 

 

EHVoedingsadvies, Lekker in je vel coach!

Mijn missie is om de 40+ vrouw meer kwaliteit van leven en

gezondheid te laten ervaren. Door een op jou toegespitst

voedingsadvies en leefstijl-interventies die helemaal bij

jou en je leefstijl passen. 

 

EHVoedingsadvies| Ruiter 20 | 3232 RH Brielle

email: info@ehvoedingsadvies.nl