· 

Vetopslag na je 40ste.....

 

Als je wil afvallen hoor je vaak zeggen dat je, je vetverbranding moet verhogen voor een beter resultaat... maar hoe doe je dat dan? En wordt dit anders tijdens de overgang, moet je daar anders mee omgaan?

 

Kan je de vetverbranding beïnvloeden?

Op zich wel, door inspanning stijgt de energiebehoefte van je lichaam. Door voldoende te eten, krijgt je motor voldoende energie om goed te functioneren. In mijn praktijk kom ik vaak clienten tegen die het moeilijk vinden om voldoende te eten, het eten is een beetje eng geworden. Door jarenlange strijd tegen de kilo’s,  is mijn boodschap dat er meer gegeten moet worden ook wel een hele spannende. Samen met meer bewegen, is dit vaak de enige manier om je stofwisseling te verhogen. De voeding is hierin leidend, het bewegen ondersteunt alleen. En, wees niet bang, het gaat vaak niet om intensieve sportactiviteiten, maar voor vele is een half uur extra wandelen, al een grote opgave.

 

Vetverbranding en overgang

Is het dan anders tijdens de overgang. De ervaring is dat vele van ons zwaarder worden tijdens de overgang. Gaat je lichaam dan anders om met de vetopslag? Ja, dat wel, omdat de oestrogeenproductie, waar we onze vrouwelijke vormen aan danken, neemt af. Op dat moment worden de enzymen die het buikvet produceren actiever. Dan is er nog het stress puntje, omdat het stress hormoon Cortisol zorgt voor meer vetopslag, is het zeker zaak om ook juist tijdens de overgang te zorgen voor minder stress, voldoende ontspanning en genoeg slaap. 

 

 

 

Lokaal vetverbranding is dat mogelijk?

Gerichte oefeningen voor de probleemzones, hebben helaas weinig effect. Spieren nemen vrije vetzuren op uit het bloed tijdens de inspanningen en het lichaam bepaalt zelf waar ze vandaan komen. Er zijn onderzoeken die laten zien dat krachttraining en cardiotraining op hoge intensiteit vet op en in de buik deed verminderen. Maar omdat er niet alleen buikspieren werden getraind, kan er niet uit worden geconcludeerd dat je lokaal vet kan verbranden.

 

Vetverbranding, hoe werkt het dan eigenlijk?

 

Dit is een complex samenspel in het lichaam. Vet bestaat uit de atomen waterstof, koolstof en zuurstof. Wanneer je vet verbrand dan krijg je water en koolstof. Maar van elke 10 kg die je afvalt, wordt er maar 1.56 kg vocht uitgescheiden, via zweten, plassen of andere lichaamssappen. En de andere 8.4 kilo is de koolstof die is omgezet in kooldyoxide. Dat wordt via je bloed naar je longen getransporteerd en dus gewoon wordt uitgeademd. 

Het voedingspatroon, heeft dat invloed?

Jazeker, maar je moet wel goed bewust zijn wat werkt en wat vaak maar tijdelijk werkt. Elk 'dieet' werkt, dus ga je koolhydraat arm eten, dan val je af. Ga je een eiwitrijk dieet doen, val je af.... maar dit zijn tijdelijke oplossingen. Het lichaam heeft alle voedingsstoffen nodig.

 

In het lichaam worden de koolhydraten eerder verbrand dan vetten. Door het minderen van koolhydraten in je voeding, gaat het lichaam minder koolhydraten verbranden en meer vetten.

Eiwitten stimuleren tijdelijk de vetverbranding, dat lijkt leuk, maar is niet aan te bevelen. Want wanneer je de eiwit inname te verhoogt en er teveel eiwitten binnenkomen, zetten ze weer om in vet…..

 

 

Dus er kan best wel gesleuteld worden, tussen de verhoudingen eiwit/koolhydraat en vetten. Wil jij echter je bovenkamer goed blijven gebruiken en fit en monter door het leven stappen, heb je alle voedingsstoffen nodig. 

Wat een pech, geld weg

 

Helaas, het lijkt zeer aanlokkelijk, plaatselijk veterbranden. Er worden dan afslankcrèmes en voedingssupplementen aanbevolen. Dit zijn vaak dure producten, waarvan je maar moet afwachten of het iets doet en zelfs of ze wel veilig zijn. Er is nog steeds niet één gedegen onderzoek bekend, waarvan de uitkomst is dat supplementen en afslankcrèmes werken. Groene thee extract en cafeïne zijn de uitzondering, maar de effecten zijn zeer beperkt.

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Je kan mij ook hier vinden:

Facebook

Twitter

Instagram

Linkedin

Google+

 

 

 

 

EHVoedingsadvies, Lekker in je vel coach!

Mijn missie is om de 40+ vrouw meer kwaliteit van leven en

gezondheid te laten ervaren. Door een op jou toegespitst

voedingsadvies en leefstijl-interventies die helemaal bij

jou en je leefstijl passen. 

 

EHVoedingsadvies| Ruiter 20 | 3232 RH Brielle

email: info@ehvoedingsadvies.nl