STICK TO THE PLAN

En toen was het nieuwe jaar weer begonnen en naar aanleiding van alle resultaten van afgelopen jaar, kan ik wederom vaststellen dat wanneer je ergens voor gaat, je elk doel kan bereiken.

Nee, het gaat niet vanzelf, het valt niet altijd mee, je moet er echt voor gaan. Maar wannéér je ergens voor gaat, twijfel dan niet en … stick to the plan!

Echt alles wat je wilt is dan bereikbaar!


Dikke mensen krijgen vaak te horen dat ze te veel eten en onvoldoende bewegen. Maar met minder eten en meer bewegen slaagt bijna niemand erin om blijvend af te vallen. Wat werkt dan wel? Stel dat je behoort tot die helft van de Nederlandse volwassenen die aan overgewicht of obesitas lijdt en je besluit er wat aan te gaan doen. Je hoeft in elk geval niet lang te zoeken naar de oplossing.

 

Bijna iedereen – inclusief je arts of diëtist – zal namelijk vertellen dat je te dik bent geworden omdat je te weinig discipline hebt om tijdig te stoppen met eten. De remedie zou dus eenvoudig moeten zijn, namelijk meer bewegen en minder eten.

Nu is het effect op je lichaamsgewicht van zowel meer bewegen als hongerlijden uitvoerig beschreven in tig verschillende onderzoeken, waarvan de resultaten in een zogenaamd meta-onderzoek zijn gecombineerd.

 

Maar even meer over bewegen. Stel dat je 100 kilo weegt en het vervolgens serieus gaat aanpakken, waarbij je gedurende twee jaar viermaal per week een halfuur gaat joggen. Na die periode ga je opnieuw op de weegschaal staan en je weegt nu... 99 kilo. OEPS, door twee jaar meer intensief bewegen verlies je gemiddeld slechts één procent van je lichaamsgewicht! Dat schiet niet op!

 

Hoe zit het dan met diegenen die drastisch calorieën minderen? Die zijn vaak maar in staat om dit hooguit één jaar lang vol te houden. Een en ander wordt nog schrijnender als we beseffen dat ons gewicht – zo is aangetoond – na het stoppen met caloriebeperkende voeding door het welbekende jojo-effect niet alleen razendsnel terugkomt, maar dat er vaak ook nog eens extra overgewicht bij komt!

 

Het zal dus duidelijk zijn dat er iets volledig mis is met de heersende opvatting over de oorzaken van en remedies tegen overgewicht en obesitas. Gelukkig wijzen de geschiedenis en de recente wetenschap ons op de werkelijke oorzaken van obesitas. Dit fenomeen blijkt namelijk niet zomaar uit de lucht te zijn komen vallen. In 1977 adviseerde de Amerikaanse overheid burgers om minder vetten en juist meer koolhydraten te eten. Koren op de molen van de voedingsmiddelenindustrie, die met de spotgoedkope en langdurig houdbare granen als grondstof een goudmijn kon aanboren in de vorm van industrieel bewerkte voeding. De gevolgen hiervan lieten niet lang op zich wachten. Er trad nagenoeg onmiddellijk een explosie van gewichtstoename op, die na enige jaren werd gevolgd door een dito toename in gevallen van diabetes.

 

Nu kan een dergelijke opeenvolging van gebeurtenissen natuurlijk toeval zijn, maar dit argument vervalt omdat in de navolgende decennia in elk land dat het Amerikaanse vetarme voedingsadvies heeft opgevolgd, precies hetzelfde is gebeurd, ook in Nederland. De wetenschap heeft ondertussen ontrafeld hoe dit komt. Industrieel bewerkte vetarme voeding blijkt namelijk tot abnormaal hoge bloedsuikergehaltes te leiden en daarmee tot te hoge spiegels van het hormoon insuline. Insuline is voor de regeling van ons lichaamsgewicht met afstand het belangrijkste hormoon en geeft onder meer het signaal af dat er meer vet moet worden opgeslagen.

 

De remedie is verrassend simpel en bestaat uit het zo laag mogelijk houden van de bloedsuikerspiegels en daarmee van de insulinespiegels. Als we dat doen, gaat ons lichaam automatisch vet verbranden en voilà... we vallen vanzelf af tot een normaal gewicht! En je houdt je insuline juist níet laag door minder calorieën en minder vet te eten.

 

Wat wel werkt, is om vers en volwaardige producten te eten, kies volkoren producten, groenten, fruit en kies voor volkorenbrood, zilvervliesrijst, volkoren pasta en eet aardappelen met mate. Frisdranken en alcohol is voor het beste resultaat, handig om volledig te vermijden. Eet verder tot je verzadigd bent, maar niet meer dan 5/6 maal per dag, waarmee je vermijdt dat je insulinespiegel door tussendoortjes de gehele dag hoog is.

 

Hoewel je er dus niet verder door zult afvallen, raadt ik je toch aan om ook meer te gaan bewegen. Bewegen is ontzettend goed voor onder meer hart en bloedvaten, en je zult er ook beter en gespierder uitzien. Naast gezonder zijn is dat laatste toch wat we stiekem allemaal willen.

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Je kan mij ook hier vinden:

Facebook

Twitter

Instagram

Linkedin

 

 

 

 

 

EHVoedingsadvies, Lekker in je vel coach!

 

Iedereen die wat zwaarder is, dan gezond voor je is, heeft eigenlijk levenslang! Mijn missie is dan ook om te kijken hoe je op een leuke en lekkere manier, toch een zo gezond mogelijk gewicht kan bereiken! 

 

EHVoedingsadvies| Ruiter 20 | 3232 RH Brielle

email: info@ehvoedingsadvies.nl